Łysienie polekowe

Polekowa utrata włosów jest zwykle całkowicie odwracalna. Jest to następstwo toksycznego działania leku na komórki macierzy mieszka włosowego. W wyjątkowych sytuacjach może dojść do trwałego wyłysienia w wyniku destrukcji mieszka włosowego. Mechanizm łysienia zależy od dawki, rodzaju leku oraz osobniczej wrażliwości chorego na lek.

Chemioterapeutyki hamują podziały mitotyczne w mieszku włosowym co prowadzi do łysienia telogenowego. Zwykle po 3 miesiącach od rozpoczęcia kuracji wypadanie włosów się ujawnia i jest związane z przedwczesnym zakończeniem fazy wzrostu włosa. Utrata włosów ustępuje po zakończeniu leczenia przeciwnowotworowego. Proces trwa od 2 – 6 miesięcy, a u niektórych osób włosy zaczynają odrastać już podczas leczenia.

Nadmiar witaminy A i β-karotenu mogą być przyczyną łysienia. Leczenie doustnie retinoidami u 20-30% chorych powoduje łysienie.

Środki antykoncepcyjne stosowane doustnie mogą zwiększyć utratę włosów, łącznie z wystąpieniem łysienia. Występuje w dwóch odmianach i dotyczy około 9% leczonych kobiet. Zwiększone wypadanie włosów w przypadku gdy przyjmowany był lek antykoncepcyjny z przewagą komponentu estrogenowego obserwuje się około 3 miesiące po zakończeniu terapii i odpowiada ono klinicznemu łysieniu poporodowemu.Związane jest to z dłuższym pozostawaniem włosów w fazie anagenu w czasie ciąży i niestety piorunującym wejściem w połogu w fazę spoczynku. W drugim przypadku łysienie związane z androgenicznym działaniem progestagenów. W obu odmianach jest to łysienie telogenowe.

Leki stosowane w reumatologii mogą także być odpowiedzialne za łysienie np. sole złota, metotreksat, sulfasalazyna.

Leki przeciwzakrzepowe powodują odwracalne łysinie o patomechanizmie telogenowym, które pojawia się 1-12 tygodni po ostatniej dawce.

Leki przyjmowane u chorych psychiatrycznie czy neurologicznie u 30% pacjentów również mogą powodować łysienie.

W przypadku leków kardiologicznych łysienie polekowe dotyczy zarówno owłosionej skóry głowy, jak i innych okolic.

Do przejściowego łysienia może dojść w przebiegu stosowania środków w terapii schorzeń gruczołu tarczycowego, również syntetyczne hormony tarczycy odpowiadają za nadmierne wypadanie włosów.

KOLORYZACJA REGENERACJA MEZOTERAPIA Do końca listopada wizyty finansowane z programu Zdrowe Włosy: REZERWACJA WIZYTY
fff